Koncentracja ćwiczenia
Pewnie słyszałeś o tym, że człowiek wykorzystuje jedynie 10% możliwości swojego mózgu. Jest to jeden z najczęściej powtarzanych mitów na temat tego organu. W rzeczywistości nasz mózg jest aktywny w 100%. Prawdą jest natomiast fakt, że możesz te 100% wykorzystać jeszcze lepiej niż dotychczas.

Ludzie często myślą, że nie potrafią się skupić, bo po prostu nie są do tego zdolni. Jeśli uważasz tak samo, to jesteś w błędzie. Koncentracja to nie jest zdolność, z którą się rodzimy. Koncentracja to umiejętność, a co za tym idzie – możesz ją po prostu ćwiczyć. Dzięki temu Twoja nauka będzie efektywniejsza i bardziej wydajna.

Koncentracja: zaplecze

Jeśli lubisz sport, to pewnie wiesz, że bez odpowiedniego przygotowania nie osiągniesz dobrych efektów. Z koncentracją jest tak samo – aby ją poprawić, nie wystarczą same ćwiczenia. Istotne są także inne czynniki, bez nich Twój wysiłek nie da oczekiwanych efektów.

zdrowa dieta: jedz produkty wspomagające pracę mózgu (brokuły, rośliny strączkowe, ryby, produkty pełnoziarniste, orzechy), pij zieloną herbatę i pamiętaj, żeby się regularnie nawadniać.

odpowiednia dawka snu: gdy śpisz, Twój mózg jest bardziej aktywny, ponieważ przetwarza on informacje, które dotarły do niego za dnia. Bez odpowiedniej dawki snu, Twoja zdolność koncentracji znacznie się obniża.

aktywność fizyczna: tlen jest niezbędny dla prawidłowej pracy mózgu. Wykonując nawet proste ćwiczenia przed wysiłkiem umysłowym, dotlenisz swój mózg i będziesz mógł się skupić dłużej.

Ćwiczenia, które poprawią Twoją koncentrację

Pierwsze akapity za Tobą. W międzyczasie zerknąłeś na zegarek, w oko wpadł Ci inny artykuł, a za chwilę łapiesz się na tym, że myślisz o rzeczach, które dziś jeszcze będziesz robić. Jesteś w grupie około 70% ludzi, którzy mają problem ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas.

Pora, abyś poznał ćwiczenia, które pomogą Ci lepiej skupić się na nauce. Wybierz jedno z poniższych i wykonuj je codziennie. Zadbaj też o to, aby w trakcie ćwiczeń nikt i nic Ci nie przeszkadzało. Jeśli poczujesz, że Twoja uwaga zostaje rozproszona, zacznij od początku. Pamiętaj, żeby się rozluźnić – znajdź sobie wygodne miejsce, weź kilka głębokich wdechów. Wystarczy, że będziesz codziennie ćwiczyć przez 15 minut. Systematyczność jest tu bardzo istotna.

wizualizacja przedmiotu

Zamknij oczy. Stwórz w umyśle obraz jakiegoś prostego przedmiotu, z którym masz często kontakt (może to być np. jakiś owoc). Skup całą swoją uwagę na tym obrazie, niech nic innego nie zajmuje Twoich myśli, żadne słowa czy inne przedmioty. Staraj się utrzymać ten obraz w głowie przez kilka sekund. Z każdą kolejną próbą wydłużaj czas. Jeśli nie sprawia Ci to trudności, to spróbuj nie tylko sobie wyobrażać wygląd tego przedmiotu. Zacznij kojarzyć z nim odpowiednio inne wrażenia zmysłowe takie jak: smak, dźwięki, zapach czy dotyk, oczywiście na ile to możliwe.

Trudniejszym wariantem tego ćwiczenia jest wyobrażanie sobie przedmiotu, ale bez zamykania oczu.

liczenie wspak

Licz w myślach od 100 do 1. Gdy uda Ci się to bez problemu, wymień w myślach po kolei co trzecią liczbę od 100 do 1.

powtarzanie słów

Kolejne ćwiczenie polega na tym, że wybierasz sobie słowo, które Cię motywuje lub inspiruje, a następnie powtarzasz je w myślach przez około 5 minut. Jeśli nie sprawia Ci to trudności (czyli jesteś w stanie skupić się tylko na nim, a Twoje myśli nie uciekają w siną dal), wydłuż czas do 10 minut.

łamigłówki i gry logiczne

Dobrą praktyką polepszającą koncentrację jest rozwiązywanie zadań i granie w gry, które wymagają od nas myślenia, jak np. sudoku, scrabble czy szachy.

Motywacja mózgu

Żeby osiągnąć jak najlepsze efekty, istotne jest także odpowiednie nastawienie i dobra organizacja pracy. Na co w szczególności powinieneś zwrócić uwagę?

zamień MUSZĘ na CHCĘ

Czym jest dopamina, pewnie wiesz. Ale czy słyszałeś, że dzięki niej Twój mózg dostaje przysłowiowego kopa, a tym samym jesteś w stanie uczyć się dłużej i efektywniej? Jeśli Twoim celem jest zdanie matury, bo dzięki temu dostaniesz się na wymarzony kierunek i jest to dla Ciebie przyjemna myśl, to jesteś na dobrej drodze. Robienie rzeczy, które wiążą się ze szczęściem i perspektywą dostania nagrody, pozwala zwiększyć produkcję dopaminy.

lista zadań

Istotnym czynnikiem wpływającym na naszą koncentracje, jest świadomość tego, dlaczego powinniśmy się skupić. Dlatego warto mieć pod ręką to-do list. Wiedząc, jakie zadania stoją przed Tobą, łatwiej będzie Ci zmotywować się do efektywnej pracy. Wiedząc DLACZEGO i PO CO się uczysz, poprawiasz swoją wydajność.

nie wszystko na raz

Próbując uczyć się kilku zagadnień na raz, nie nauczysz się żadnego dobrze. Nie ma czegoś takiego jak podzielność uwagi (nie tylko amerykańscy naukowcy tego dowiedli 😉 ). Tak naprawdę to przenosisz swoją uwagę z jednego zadania na drugie, a co za tym idzie – rozpraszasz się. Twój mózg przez takie działania się szybko męczy, a Ty tracisz kilka cennych minut na ponowne skupienie się.

racjonalna praca

Uczenie się bez przerwy jest totalnie nieefektywne. Często wydaje nam się, że dzięki temu więcej zrobimy, jednak tak naprawdę nasz mózg po jakimś czasie pracuje coraz wolniej i trudno jest nam skupić się na tym, co jest naprawdę istotne. Optymalnie jest robić 5-minutowe przerwy co 20-30 minut.

liczy się TERAZ

Łatwiej jest skoncentrować się, jeśli jesteś rozluźniony. Zapomnij o swoich problemach, stresach, podejdź do swoich zadań z „czystym” umysłem (o rzeczach, które na pewno nie pomogą Ci w skupieniu się, czyli tzw. dystraktorach, przeczytasz tutaj). Skup się na tym, co robisz teraz, a nie to co robiłeś wczoraj albo będziesz robić jutro. Musisz stać się jednością z zadaniem, które masz wykonać.

Koncentracja – podsumowanie

Teraz już wiesz, co robić, aby poprawić swoją umiejętność koncentracji. Daj znać, który sposób najbardziej przypadł Ci do gustu. A może znasz inne metody i ćwiczenia?

(kliknij, by powiększyć)
Popraw swoją koncentrację i osiągnij więcej

Ćwiczysz swoją koncentrację?

Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

  1. Natalia

    Ja od wakacji ćwiczę jogę, zrobiłam już plan powtorek, ale dalej mam problemy z motywacją, bo jak sobie pomyślę ile jeszcze mam do zrobienia, to mi się odechciewa :/ No ale widzę, że muszę nad tym popracować

    1. Korepetica.pl

      Spójrz na to z pozytywnej strony – zaczęłaś ćwiczyć, zaplanowałaś swoją naukę, więc część rzeczy możesz już „odhaczyć”. A jeśli chodzi o motywację, to będzie Ci łatwiej ją zwiększyć, gdy zaczniesz myśleć o tym, co możesz osiągnąć, a nie o tym, ile pracy jeszcze przed Tobą.

  2. qbek

    może to nie jest jakaś odkrywcza metoda, ale mi pomaga robienie streszczeń

    1. Korepetica.pl

      To bardzo dobra metoda. Napisanie streszczenia wymaga od nas skupienia uwagi na konkretnym zadaniu. A dodatkowym plusem jest to, że możesz je później wykorzystać do powtórek przed maturą.

Dodaj komentarz