szybkie czytanie

Podręczniki, lektury, streszczenia, repetytoria, notatki… Liczbę stron, które musisz przeczytać w trakcie nauki do matury, można liczyć w setkach, a może i nawet w tysiącach. Pracując nad poprawą tempa swojego czytania, jesteś w stanie przyswoić więcej materiału w krótszym czasie.

Jeśli zależy Ci na:

  • szybszym czytaniu materiałów do matury,
  • lepszym zrozumieniu treści,
  • trwalszym zapamiętaniu informacji,

to cykl artykułów Kurs szybkiego czytania jest idealny dla Ciebie.

Pokażemy Ci, na czym polega efektywne czytanie, a także co należy robić, żeby więcej zrozumieć z tekstu i lepiej zapamiętać informacje. Podpowiemy również, które ćwiczenia poprawią tempo Twojego czytania.

 

Jednak zanim do tego przejdziemy, zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat tego, jak przebiega proces czytania. Niektóre z nich mogą Cię zaskoczyć 😉

 

Kilka faktów na temat czytania

Ogólnie czytanie można scharakteryzować w trzech punktach. Jest to czytanie tekstu, jego zrozumienie oraz zapamiętanie informacji.

 
Czytanie

Badania wykazały, że w trakcie godzinnego czytania, nasze oczy ruszają się tylko przez około trzy minuty. Dzieje się tak, ponieważ wzrok nie przesuwa się płynnie po tekście, tylko “skacze” i zatrzymuje się na kolejnych wyrazach. I to właśnie podczas tych przerw czytamy.

Przez 95% czasu, który poświęcasz na czytanie, Twoje oczy są nieruchome.

Momenty, kiedy nasze oczy zatrzymują się na tekście, nazywamy fiksacjami, a ruchy gałek ocznych pomiędzy fiksacjami, to ruch migotania. Szybkość czytania jest uzależniona od tego, ile treści jest w stanie dotrzeć do naszego mózgu podczas pauz fiksacyjnych.

 
Rozumienie

Rozumienie tekstu można najprościej zdefiniować jako dekodowanie (rozszyfrowanie) czytanego tekstu. To, ile zrozumiemy z czytanego tekstu, zależy między innymi od tego, na ile znamy znaczenie poszczególnych słów czy zdań. Nie oznacza to jednak, że im lepiej znasz język, tym więcej zrozumiesz, ponieważ dobre rozumienie tekstu jest także uzależnione od tego, jak szybko czytasz.

Zauważono, że osoby które czytają szybko, potrafią zrozumieć o 40% więcej treści niż osoby, które czytają wolno.

Rozumienie czytanego tekstu jest także uzależnione od tego, jak wygląda tekst, jakie jest w nim zagęszczenie słów, jaki ma charakter itp., te czynniki omówimy szerzej w kolejnych częściach kursu.

 
Zapamiętywanie

Możliwości naszej pamięci są ogromne. Szacuje się, że ludzka pamięć jest w stanie pomieścić więcej informacji niż komputer, nawet jeśli posiada najlepszą pamięć operacyjną.

Za względu na czas trwania, ludzką pamięć można podzielić na trzy rodzaje: sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. W tym artykule skupimy się na dwóch ostatnich.

Pamięć krótkotrwała (STM – short-term memory) – służy ona między innymi do przetwarzania informacji czytanego tekstu. Czas przechowywania informacji na tym poziomie szacuje się na kilka lub kilkanaście sekund.

Pamięć długotrwała (LTM – long-term memory) – to właśnie w niej przechowywane są Twoje umiejętności i wiedza. Nie ma jednoznacznych odpowiedzi na to, ile informacji i jak długo jesteśmy w stanie przechowywać na poziomie pamięci długotrwałej. Zakłada się, że pamięć ma nieograniczone możliwości.

Podczas czytania nowe informacje są przez krótki czas przechowywane w pamięci krótkotrwałej. Następnie informacje te mogą zostać przez Ciebie zapamiętane i zachowane w pamięci długotrwałej lub utracone.

Jeśli chcesz sobie utrwalić informacje na dłużej, to:

staraj się rozumieć to, czego się uczysz. Ucząc się definicji wyłącznie poprzez ich pamięciowe opanowanie, Twoja skuteczność zapamiętywania spada prawie 20-krotnie.

wiedz, po co czytasz. Może wyda Ci się to niedorzeczne, ale więcej zapamiętasz z tekstu, jeśli będziesz miał świadomość potrzeby jego zapamiętania. Jeśli np. siadasz do lektury z myślą “po co ja to czytam, i tak zaraz zapomnę”, to gwarantujemy Ci, że tak będzie.

lepiej zapamiętasz informacje, gdy podczas przerwy fiksacyjnej obejmujesz wzrokiem kilka wyrazów, a nie pojedyncze słowa.

 

Podsumowanie:

szybkość Twojego czytania zależy od liczby słów, które jesteś w stanie przeczytać podczas przerwy fiksacyjnej,

im szybciej czytasz, tym lepiej rozumiesz tekst

wpływ na zapamiętywanie informacji z tekstu mają: Twoje nastawienie, stopień rozumienia materiału, tempo czytania.

Polecamy także artykuł na temat błędów, które zmniejszają tempo czytania.

 

Dodaj komentarz