Maturalny-stres- jak-sobie-z-nim- poradzic
Matura coraz bliżej. Tego nie trzeba Ci wcale powtarzać. Wystarczy, że nauczyciele, rodzice i znajomi robią to wystarczająco często. Jak wygrać z maturalnym stresem? Co masz zrobić, żeby uspokoić się przed maturą i dostać się na wymarzone studia?

Maturalny stres – Twój sprzymierzeniec!

Pamiętaj, że stres ma oprócz dużej ilości wad, całkiem sporo zalet, które możesz i powinieneś wykorzystać przed maturą.

Po pierwsze, stres maturalny mobilizuje do działania! Gdyby nie to, że czeka Cię egzamin maturalny, trudno byłoby skoncentrować się na nauce. Przecież jest tak wiele interesujących rzeczy, którymi mógłbyś się w tym czasie zająć. To właśnie stres przypomina Ci o tym, że powinieneś otworzyć książkę i coś powtórzyć.

Po drugie, stres przed maturą pozwala Ci być efektywnym! Pozytywny stres pozwala Ci skoncentrować się na konkretnym zagadnieniu, jakie właśnie przerabiasz. Sprawia że szybciej przetwarzasz informacje, możesz przyswoić więcej informacji w krótszym czasie.

Po trzecie, stres dodaje Ci energii! To właśnie on sprawia, że nie zasypiasz nad książką i nie potrzebujesz kolejnego kubka kawy, żeby zmierzyć się z następnym tematem z matematyki czy chemii. To stres – poprzez wydzielanie się adrenaliny do mózgu – pobudza Twój organizm do wzmożonego wysiłku i rozwoju.

Co za dużo, to niezdrowo

Nie zapominaj jednak, że zbyt duża ilość stresu nie będzie motywowała, ale może zablokować Twoje działanie. Co zrobić, żeby wygrać ze zbyt dużym stresem, który paraliżuje?

Po pierwsze, oddychaj. Tak, wiem, że to banał, ale bardzo skuteczny! Kiedy się stresujemy, automatycznie spłycamy i przyspieszamy lub wstrzymujemy oddech. Dlatego ważne, abyś pamiętał o oddychaniu. Twój mózg będzie Ci bardzo wdzięczny, bo dostarczysz mu odpowiedniej ilości tlenu – wtedy dopiero będzie mogli skutecznie współpracować. Jeśli to możliwe otwórz okno lub wyjdź na spacer. To pomoże Ci odzyskać oddech.

Po drugie, zrób coś, co lubisz.Najlepszym sposobem na dobry relaks jest zrobienie czegoś, co naprawdę sprawia Ci przyjemność. To pozwoli oderwać się na chwilę od myśli o egzaminach maturalnych. Być może lubisz słuchać muzyki lub śpiewać. Potrzebna Ci rozmowa z przyjacielem lub wyjście na basen? Dobrym pomysłem będzie też drzemka. Cokolwiek wybierzesz, ważne żeby to pochłonęło Twoją uwagę i sprawiło, że odetchniesz z ulgą.

Po trzecie, nie martw się na zapas. Pamiętaj, że większość rzeczy, których się boimy, nie spełnia się. Zamartwianie się nie prowadzi do niczego dobrego. Lepiej przypomnij sobie trudne sytuacje, z którymi (pomimo strachu) sobie poradziłeś. Zaufaj sobie.

Gorszy wynik na maturze lub niezdanie z jakiegoś przedmiotu, to naprawdę nie jest koniec świata. Jeśli coś pójdzie niezgodnie z Twoim planem, zawsze możesz poprawić egzamin maturalny. Rok wolny od studiowania da się bardzo dobrze wykorzystać. Jak to zrobić? Śledź naszego bloga, na pewno się dowiesz.

Temperament a stres

Każdy z nas jest inny. Mamy inne umiejętności, talenty, wiedzę, a także cechy osobowości i temperamentu. Rodzaj stresu i jego siła zależy od wielu czynników. Warto jednak, żebyś zastanowił się jaki masz typ temperamentu – to pomoże Ci wygrać ze stresem.

Typy temperamentu a odporność na stres:

  1. melancholik – duża wrażliwość, niska odporność na stres;
  2. sangwinik – zmienność emocjonalna, średnia odporność na stres;
  3. choleryk – silne reakcje emocjonalne, trudności z ich opanowaniem, duża odporność psychiczna;
  4. flegmatyk – stabilność emocjonalna – duża odporność psychiczna, choć problemem mogą być szybkie i nieoczekiwane zmiany;
Pamiętaj, że niezależnie od Twojego temperamentu, możesz skutecznie poradzić sobie ze stresem maturalnym. Jeśli przygotowywałeś się w miarę solidnie do istotnych dla Ciebie przedmiotów, na pewno sobie poradzisz.

Co robić dzień przed egzaminem?

  1. Nie ucz się. Jeśli potrzebujesz, powtórz tylko kluczowe zagadnienia z danego przedmiotu. Nie próbuj nadrabiać zaległości dzień przed egzaminem. Twój mózg nie zdąży przetworzyć nowych informacji. Jeżeli uczyłeś się systematyczne (lub przynajmniej próbowałeś), poradzisz sobie. To dobra lekcja zaufania do samego siebie.
  2. Przygotuj rzeczy,których będziesz potrzebować. Warto, żebyś skupił się na czymś, na co, dzień przed maturą, masz wpływ. Możesz przygotować sobie ubranie, spakować to, z czym będziesz mógł wejść na salę. Co możesz zabrać ze sobą na maturę? Zajrzyj do poradnika maturalnego.
  3. Zrelaksuj się. Być może pomoże Ci komedia czy kabaret,ulubiona planszówka, spotkanie ze znajomymi, a nawet sprzątanie pokoju: zawsze można wyładować trochę energii, a przy okazji – pod stertą notatek – odnajdziesz ulubiony długopis. 😉
  4. Spróbuj się wyspać. Wiem, że to wcale nie łatwe zadanie, ale dobry sen jest inwestycją, która z pewnością Ci się opłaci. Spróbuj wybrać playlistę ulubionych piosenek, które Cię uspokajają i wprawiają w dobry nastrój. Wywietrz pokój, to ułatwi Ci dobry sen.
  5. W dzień egzaminu zjedz śniadanie. To bardzo istotne dla Twojego organizmu. Ty potrzebujesz siły, on potrzebuje składników odżywczych. Pamiętaj, żeby Twój posiłek był lekkostrawny. Nie warto mieć kłopotów żołądkowych tuż przed lub w trakcie egzaminu. Weź ze sobą wodę. Możesz jej potrzebować przed i po egzaminie.

Podsumowanie. Nie taka matura straszna, jak ją malują. Przed egzaminem nie koncentruj się na negatywnym myśleniu. Pomyśl, ile sprawdzianów napisałeś, zanim dopuścili Cię do matury. Tym razem też sobie poradzisz. Wykorzystaj nasze wskazówki, żeby stres maturalny pomógł Ci w dostaniu się na wymarzony kierunek, a nie przeszkodził w tym.

Powodzenia!

Nie chcesz żeby coś Cię ominęło? Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco:

Maturalny stres: jak sobie z nim poradzić?

Czy stresujesz się przed maturą?

Dziękujemy za Twój głos

Dodaj komentarz